Ogólnie o mechanice samochodowej i motoryzacji

Dodane: 21-01-2017 08:19
Ogólnie o mechanice samochodowej i motoryzacji Czujniki ABS

Zalety (w stosunku do opon diagonalnych)

Opona radialna (promieniowa)

W oponie radialnej osnowa ułożona jest promieniowo (radialnie ? stąd nazwa), czyli pod kątem 90°. Dla jej wzmocnienia stosuje się warstwy opasania. Takie ułożenie osnowy powoduje większą elastyczność boku opony, a warstwy opasania zapewniają usztywnienie bieżnika, co odpowiednio poprawia zachowanie się podczas jazdy po łuku i zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią.
Zalety (w stosunku do opon diagonalnych):

precyzyjne prowadzenie
mniejsze zużycie paliwa

Wady (w stosunku do opon diagonalnych):

niska odporność ścianki bocznej na uszkodzenia mechaniczne
konieczność stosowania tulei metalowo-gumowych w zawieszeniu

Opona dętkowa
Opona dętkowa, opatentowana przez firmę Michelin w 1930 roku, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest dętka. Oponę dętkową oznacza się TT (z ang.: Tube Type).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna


Sprzedaż nowych motorów

Wiele osób zainteresowanych jest kupnem motoru. Dlatego w sklepach samochodowych prowadzona jest także sprzedaż motorów. Bardzo często kupowane są nowe motory, które wydają się być niezawodne. Jednak wiele osób decyduje się także na kupno motoru używanego. Oczywiście kupno takiego motoru jest obarczone pewną dozą ryzyka, jednak osoba dobrze znająca się na motorach na pewno będzie w stanie określić czy motor, którego kupnem jest zainteresowana jest na pewno pojazdem o dobrej jakości. Zdarza się także, że niektórzy pasjonaci motorów sięgają po motory wymagające naprawy. Dzieje się tak dlatego, że lubią oni dokonywać napraw motorów i przygotowywać je pod swoje potrzeby. Po ich naprawie będą na pewno z ogromną przyjemnością jeździć nimi po mieście.


Bieżnik jest to część opony

Budowa opony
Budowa opony: 1. opasanie, 2. osnowa, 3. drut, 4. obręcz, 5. bieżnik, 6. opona, 7. stopka.

Elementy typowej opony samochodowej10:

Bieżnik

Bieżnik jest to część opony, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność do nawierzchni. W zależności od przeznaczenia opony, bieżnik może mieć różny kształt (tzw. rzeźba bieżnika), głębokość i twardość.

Osnowa

Osnowa składa się z wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony. Kord może być wykonany z poliamidu, poliestru, stali, wiskozy i włókna szklanego.

Opasanie

Jest to warstwa (lub częściej warstwy) kordu ułożona obwodowo, wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału. Jej zadaniem jest usztywnienie czoła opony i zapobiegnięcie jego deformacjom pod wpływem działających sił.

Stopka

Stopka (inaczej kołnierz) to część opony stykająca się z obręczą (inaczej zwaną też felgą). Biegnące obwodowo druty wzmacniające utrzymują oponę na feldze, natomiast odpowiednie ukształtowanie stopki zapewnia równe przyleganie opony do obręczy, a w oponach bezdętkowych także uszczelnienie. W niektórych konstrukcjach opon wzmocnienie to wykonuje się z kewlaru.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna